Welcome!!

Bismillahirrahmanirrahiim....

Jumat, 14 Desember 2018

Ketika pecinta rasul saw masuk syurga

Namanya Tsauban. Shahabat yang amat sangat mencintai rasul saw. Setiap hari dia berkhidmah pada Nabi saw. Dan adalah kenikmatan terbesar baginya jika dapat melihat wajah baginda saw.

Jadi bila ia telah selesai melaksanakan tugas, segera ia kembali untuk memandang wajah rasul saw. Itulah kenikmatan terbesar baginya. Tiada satu hari pun berlalu kecuali ia harus bertemu rasul saw, memandang wajah mulianya.

Duhai sungguh nikmatnya hidupmu, ya Tsauban!!! Sungguh beruntung matamu!!

Hingga suatu hari Rasul saw memberi kabar gembira padanya dengan syurga! Kabar ini kalau disampaikan pada kita.. kiranya apa reaksi kita?? Sujud syukur? Bahagiaaaaa tak terkira bahkan sampai gelar syukuran sekampung kah? Mungkin itulah kelas kita.

Lalu bagaimana reaksi Tsauban sang pecinta rasul saw ini?
Bukannya bahagia, ia malah bermuram durja. Wajahnya tak lagi menampakkan kebahagiaan. Makanan sulit untuk ia makan. Minum pun enggan. Ia menjadi amat sangat sakit.

Kabar ini didengar oleh Rasul saw. Maka tanpa menunggu lama, Rasul saw segera menjenguk Tsauban di rumahnya. Dan benarlah, Tsauban kurus kering tak ada semangat hidup.

"Ya Tsauban apa yang telah terjadi padamu?" Tanya Rasul saw.

"Ya Rasul, aku telah diberi kabar gembira tentang syurga." Jawab Tsauban.

"Bukankah itu hal yang baik wahai Tsauban?" Tanya Nabi saw.

"Betul duhai Rasul, namun setelah diberi kabar itu aku baru sadar ya Rasul bahwa aku akan mati... selama ini aku begitu menikmati hidupku dengan memandang wajahnu setiap hari. Namun, setelah tahu aku akan mati aku tersadar.. jikalaupun aku masuk syurga.
Maka aku adalah manusia biasa sedangkan engkau seorang rasul.. dimanakah syurgaku dan dimanakah syurgamu ya Rasul..
Dapatkah kupandang wajahmu kelak ya Rasul..
Dapatkah aku setiap hari mengunjungimu?"

Pikiran itulah yang membuat Tsauban jatuh sakit. Bahwa ia rasa tak boleh melihat Rasul saw di syurga. Dia tak peduli bidadari cantik! Tak pula makanan dan layanan syurga!! Tak ada nikmat syurga bila tak boleh berjumpa Rasul saw!!!

Ya Allah... cintakan kami pada RasulMu dengan sebenar cinta..
Rindukan kami padanya dengan sebenar rindu..
Kumpulkan kami sebagai pecinta Rasul saw dan yang dicintai pula olehnya...
Aamiin...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar